Jasne jest, że hierarchia
kościelna, cała, musi zachowywać, nauczać i bronić Doktryny absolutnie
integralnej i prawdziwej, stąd, przed obsadzeniem, jakiegokolwiek znaczącego
urzędu, Kościół Święty wymaga złożenia Przysięgi Antymodernistycznej oraz
Wyznania Wiary Katolickiej.
Wówczas wszystkie urzędy
kościelne i przede wszystkim papiestwo zakładają ortodoksję Doktryny. Jeżeli papież nie posiada
integralnej Doktryny, oznacza to, że nie mógł otrzymać Łaski Papiestwa, jeżeli jest
pozbawiony takiej integralności. Jest to oczywiście logiczne. Papież posiada
integralność doktrynalną i nie wprowadza błędu albo też utracił lub nigdy nie
posiadał Łaski Papiestwa. Ciężko to przyznać? Z pewnością, ale nie wtedy, gdy
zostaną napisane kolejne linijki.
Faktycznie, ojciec Félix Capello S.J.,
w swojej pracy ”Summa Juris Canonici” (t. I, n 301, par. 2, uwaga 22, ed.
Gregoriana, Roma 1961) mówi o
przyczynach ustania Władzy Papieskiej, która ustaje poprzez śmierć lub
rezygnację (święty Celestyn Papież). Inni autorzy dodają popadnięcie w ciężkie
i nieuleczalne szaleństwo oraz popadnięcie w jawną, notoryczną herezję. Ojciec
Capello konkluduje, z wielkim szacunkiem, że oba ostatnie przypadki (amencja i
notoryczna herezja) są teoretycznie i abstrakcyjnie prawdziwe, jednakże
praktycznie i konkretnie niemożliwe, ze względu na Opiekę, którą Chrystus
otacza Kościół. Należy zauważyć, że w przypisie nr 22, mówi, choć bez podania argumentów
przesądzających, o słowach Papieża Innocentego III w Kazaniu IV. Mówi Papież: “Potest ab hominibus judicari vel potius judicatus ostendi, si
videlicet evanescit in haeresim, quoniam qui non credit jam judicatus est” (Może zostać
osądzony przez ludzi, a raczej poprzez trybunał, jeżeli mianowicie popadł w
herezję, ponieważ kto popadł w herezję, już został osądzony). Tak rozsądzają te
słowa, nie podając żadnego ważnego argumentu przeciwko.
Święty Robert Bellarmin oraz Suarez
przyznają, że papież, jako prywatny nauczyciel, może popaść w herezję. Nie są to
autorzy małego autorytetu (św. Robert Bellarmin, De Romano Pontifice, l. 2, c.
30; l. 4, c. 6; Suárez, De Fide d. 10, s. 6, n. 11). Biskup Zinelli, uczestnik
Pierwszego Soboru Watykańskiego, przytakuje zdaniu tych dwóch, wielkich
Doktorów: “Ufając w nadprzyrodzoną Opatrzność (..), uważamy, że to się nigdy
nie zdarzy. Bóg nie zawiedzie w potrzebie, więc jeżeli Bóg dopuści tak wielkie
zło, dostarczy również środków zaradczych” (Concilio Vaticano, Mansi, Sacrorum
Conciliorum nova et amplissima collectio, 52, 1109; Salaverry, De Ecclesia Christi, III, s. 704,
n. 657, BAC 1962). Nasza uwaga: Koniecznym jest by to się nie stało czy też Bóg
dopomoże, jeżeli to się stanie?
Pierwsza Konkluzja: Niemożliwe,
by Bóg dopuścił takie zło.
Druga Konkluzja: Integralność Doktryny jest właściwa wszystkim kościelnym urzędom, przede wszystkim
papiestwu.
http://jezusimaryja.blogspot.com/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz