Na przykład, ojciec Zalba, sprawdzony autorytet w Teologii Moralnej
pisze w cytowanej książce (t. 2, nr 57): „Formalnej herezji są winni
liberałowie absolutni, którzy wyznają pełną i powszechną niezależność
Państwa od Kościoła oraz moderniści, którzy przyjęli system doktrynalny
potępiony przez świętego Piusa X…” Również w nr 58 pokazuje, że poznaje
się heretyka formalnego, między innymi z tego, że „znając prawdę, trwa w
sprzeciwianiu się Kościołowi” (cytat z ojca Merckelbacha, O.P, Summa
Theologiae Moralis, I, 746).
Warto tutaj przytoczyć niezwykły fakt w historii Kościoła, mający
miejsce przed wyniesieniem Jego Świętobliwości Świętego Piusa V do papiestwa. W
grudniu 1565 zmarł Paweł IV i poczyniono przygotowania do konklawe w
którym został wybrany Święty Pius V. Pośród
pewniejszych kandydatów znalazł się Kardynał Morone, mimo tego, że pod
zarzutem herezji został poddany procesowi Świętego Oficjum. Święty Pius V
(jeszcze Kardynał) jasno zamanifestował sprzeciw wobec kandydatury tego
Kardynała. Pisze Ludovico Pastor w swojej monumentalnej “Historii
Papieży” (t. XVII, Barcelona, Gustavo Gili, 1931, s. 48, uwaga 1):
“Ghislieri (przyszły Święty Pius V), przeciwnie, wyraził opinię, że w
zgodzie z dobrym sumieniem nie można interweniować na korzyść Morone,
wiedząc, że został wezwany na rozprawę z powodu herezji... wystarczyło
samo podejrzenie o błąd w Wierze, aby wykluczyć go z godności
papieskiej” (1).
(1) (uwaga): “Et que l’esser statu solamente sospetto di heresia, questo bastava di ragione per escluderlo del Pontificado...” (Avissi di Roma, enero de 1566, s. 157) [I będąc tylko podejrzanym o herezję, był to wystarczający powód by wykluczyć go z papiestwa...”]
(1) (uwaga): “Et que l’esser statu solamente sospetto di heresia, questo bastava di ragione per escluderlo del Pontificado...” (Avissi di Roma, enero de 1566, s. 157) [I będąc tylko podejrzanym o herezję, był to wystarczający powód by wykluczyć go z papiestwa...”]
Tak uważał Święty Pius V odnośnie Papiestwa oraz czystości
przedstawionej Doktryny. Czy myślimy tak samo? Czyje myślenie jest
bliższe myśleniu Świętego Piusa V? Tych, którzy wyrażają swoją nieufność
wobec legalności tych, którzy nauczają błędów, czy też tych, którzy
kontynuują powierzanie im swoich dusz i ochrony Świętego Kościoła?
http://jezusimaryja.blogspot.com/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz