Skróty:
OHS 1956: Ordo Hebdomadae Sanctae Instauratus (Odnowiony porządek Wielkiego Tygodnia)
MR 1952: Missale Romanum (Mszał Rzymski) z 1952
OHS 1956: Ordo Hebdomadae Sanctae Instauratus (Odnowiony porządek Wielkiego Tygodnia)
MR 1952: Missale Romanum (Mszał Rzymski) z 1952
1.
OHS 1956:
Opracowano nazwę "Uroczysta Akcja Liturgiczna", jednoczesnie
eliminując takie starożytne nazwy jak "Msza Uprzednio Poświęconych"
oraz “Feria Sexta in Parasceve".
MR 1952:
Starożytne nazwy "Msza Uprzednio Poświęconych" oraz “Feria Sexta in
Parasceve".
Komentarz:
Wyrażenie "Uprzednio Poświęconych" podkreślało fakt, że
konsekracja miała miejsce podczas wcześniejszej ceremonii. Komisja
zdecydowała się zmienić zarówno nazwę starożytnego rytu, jak i sam
ryt. Miało to być "przycięcie średniowieczne ekstrawagancji tak
zwanej Mszy Uprzednio Poświęconych".
2.
OHS 1956:
Na ołtarzu brak zakrytego krzyża oraz świeczników.
MR 1952:
Krzyż pozostaje zakryty na obnażonym ołtarzu wraz ze świecznikami.
Komentarz:
Krzyż, zwłaszcza ten na ołtarzu, pozostawał zakryty tam, gdzie
powinien stać, tj. na środki ołtarza, aż do uroczystego i
publicznego odkrycia w Wielki Piątek, w dzień odkupieńczego triumfu
Pasji.
Widać autorom reformy niezbyt podobał się krzyż ołtarzowy i zdecydowali
się go usunąć. W nader wymowny sposób. Nie uroczyście, ale wrzuconego do
jakiegoś pojemnika wraz z innymi elementami zdobiącego ołtarz
Ewentualnie po nocy, w bliżej nieokreślony sposób.
W dzień, podczas, którego najważniejszy jest Krzyż, podczas, którego
Krzyż, choć zakryty, powinien górować nad ołtarzem, tego dnia... Krzyża
nie ma, jest nieobecny.
Przez piętnaście dni pozostaje zakryty na ołtarzu, więc publiczne
odkrycie go jest absolutnie logiczne. Zamiast tego, krzyż powraca z
zakrystii, tak jakby, został tam schowany nocą..
3.
OHS 1956:
Czytanie Ewangelii nie różni się od czytanie Pasji.
.
MR 1952:
Ewangelia jest czytana w inny sposób niż Pasja. Jednakże, w ten dzień żałoby, bez kadzidła i świec.
Komentarz:
Cały rozdział otrzymuje bardziej narracyjny tytuł: "Historia
Pasji". Powody tej zmiany są nie jasne, zwłaszcza, że komisja była
przeciwna analogicznym zmianom w liturgii Niedzieli Palmowej.
Czyżby chodziło o usprawiedliwienie zniesienia nazwy "Msza Uprzednio Poświęconych" oraz wszystkiego co ma odniesienie do Mszy?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz